Wtorek, 17 czerwca 2025, Imieniny: Laury, Leszka, Marcjana PL EN | |

 

„Muzeum Wielu Zmysłów – specjalna ścieżka edukacyjna”!

„Muzeum Wielu Zmysłów – specjalna ścieżka edukacyjna”!

Rozpoczynamy realizację projektu pt. „Muzeum Wielu Zmysłów – specjalna ścieżka edukacyjna”!

Z radością informujemy, że w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. w Pałacu Górków przy ul. Wodnej 27 realizujemy innowacyjny projekt edukacyjny pt. „Muzeum Wielu Zmysłów – specjalna ścieżka edukacyjna”. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków dotacji celowej budżetu Województwa Wielkopolskiego dla instytucji kultury Samorządu Województwa Wielkopolskiego.


Cel i założenia projektu

„Muzeum Wielu Zmysłów” to trasa zwiedzania, stworzona z myślą o dzieciach i młodzieży (3–18 lat) oraz osobach ze specjalnymi potrzebami (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną i w spektrum autyzmu). Głównym zadaniem ścieżki jest umożliwienie zwiedzającym pełnego, multisensorycznego doświadczenia zwiedzania wystaw „Pradzieje Wielkopolski” i „Tu powstała Polska”.

  1. Ścieżka multisensoryczna
    • 11 specjalnych Punktów Doświadczeń Sensorycznych, w których uczestnicy będą mogli m.in. dotykać replik zabytków i poznawać różnorodne faktury i tekstury przedmiotów oraz rozwiązywać proste zadania.
    • Każdy punkt zaprojektowany jest tak, aby odpowiadać na potrzeby poznawcze i emocjonalne osób neuroatypowych – poprzez interakcje manualne oraz materiały dające możliwość swobodnej eksploracji (w dowolnej kolejności i tempie).
  2. „Cyfrowe wsparcie” zwiedzania
    • Bogato ilustrowana „książeczka”, z zadaniami do rozwiązania.
    • Specjalny przedprzewodnik z opisem przestrzeni Pałacu Górków, z zaznaczeniem poziomu stymulacji sensorycznej, występującej w poszczególnych strefach budynku oraz praktycznymi wskazówkami na temat poruszania się po muzeum.
    • Materiały cyfrowe będą dostępne do samodzielnego pobrania ze strony muzeum (format PDF), w języku polskim, angielskim i ukraińskim – aby umożliwić udział w projekcie także indywidualnym zwiedzającym i rodzinom spoza Polski.
  3. Wsparcie w razie przeciążenia sensorycznego
    • Na terenie muzeum dostępne będą słuchawki wygłuszające, które pomogą wyciszyć odbieranie nadmiaru bodźców dźwiękowych.
    • W razie potrzeby zwiedzający będą mogli również skorzystać z akcesoriów sensorycznych (np. gniotków, piłeczek, kalejdoskopów, zabawek typu pop-it), aby samodzielnie regulować poziom stymulacji.

Dlaczego ten projekt jest potrzebny?

Wspieranie osób ze specjalnymi potrzebami staje się jednym z kluczowych wyzwań instytucji kultury. Osoby w spektrum autyzmu często unikają miejsc publicznych, zwłaszcza tych o wysokim poziomie stymulacji sensorycznej, co wpływa negatywnie na ich jakość życia oraz ogranicza im dostęp do kultury i edukacji. Z kolei dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną mogą mieć trudności w przyswajaniu treści, prezentowanych w tradycyjnej formule muzealnej.

  • Integracja społeczna: poprzez stworzenie przestrzeni przyjaznej sensorycznie, dajemy szansę na wspólne, rodzinne zwiedzanie i poznawanie historii regionu bez poczucia wykluczenia.
  • Rozwój poznawczy i manualny: Punkty Doświadczeń Sensorycznych pobudzają zmysły – dotyk, słuch, węch, wzrok. Taka forma nauki i zabawy wpływa korzystnie na rozwój funkcji poznawczych, tzw. małej motoryki oraz ułatwia przyswajanie wiedzy archeologiczno-historycznej poprzez doświadczenie.
  • Bezpieczna przestrzeń: cyfrowy przedprzewodnik z dokładnym opisem warunków sensorycznych, panujących w budynku oraz dostępne na miejscu słuchawki wygłuszające dają uczestnikom poczucie kontroli nad bodźcami. Możliwość korzystania z akcesoriów sensorycznych pomoże uniknąć przeciążenia.
  • Promocja dziedzictwa Wielkopolski: przez zabawę i proste, acz angażujące zadania promujemy wiedzę o pradziejach regionu i początkach państwa polskiego. Dzięki temu uczestnicy – zarówno miejscowi, jak i goście zagraniczni (dzięki materiałom w j. angielskim i j. ukraińskim) – mogą w ciekawy sposób poznać historię Wielkopolski.

Dla kogo?

Bezpośrednimi odbiorcami są:

  • Dzieci i młodzież w wieku 3–18 lat (goście indywidualni, rodziny z dziećmi, grupy przedszkolne i szkolne),
  • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
  • Osoby w spektrum autyzmu,
  • Indywidualni zwiedzający, zainteresowani nowoczesnymi formami edukacji muzealnej.

Chcemy, aby każda osoba, niezależnie od wieku i umiejętności, czuła się w muzeum bezpiecznie, komfortowo i mogła w pełni korzystać z naszych ekspozycji.



 

Kwota: 99 600 zł

Miejsce realizacji:
Pałac Górków, ul. Wodna 27, Poznań

Termin realizacji:
1 kwietnia 2025 – 31 grudnia 2025